Vademecum Rzeczpospolitej -Poznaj swoje prawa. Nowa ustawa o sprzedaży konsumenckiej: Rozdział III: Gwarancja a niezgodność z umową; Rozdział IV: Gdzie szukać pomocy
Gwarancja a niezgodność z umową Powrót na stronę tytułową broszury
Ustawa o sp. kons. wprowadziła wiele zmian w kształcie umowy gwarancji, która również stanowi formę ochrony konsumenta w razie ujawnienia się usterki zakupionego towaru. Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty, przez oświadczenie gwaranta zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie. Aby uznać je za zobowiązanie gwarancyjne, oświadczenie powinno określać co najmniej obowiązki gwaranta, gdy właściwości sprzedanego towaru nie odpowiadają cechom wskazanym w tym oświadczeniu. Novum jest to, że za udzielenie gwarancji uważa się nie tylko oświadczenie gwarancyjne wyraźnie sformułowane w dokumencie gwarancyjnym, ale również oświadczenia wyrażone w reklamie danego towaru, zapewniające o właściwościach towaru wraz z przyrzeczeniem określonych świadczeń w razie ich braku. Chodzi tu o zwalczanie reklamy celowo oszukującej klientów.
To, co być musi
Oświadczenie gwarancyjne powinno być sformułowane w języku polskim, w sposób jasny, zrozumiały i niewprowadzający w błąd oraz umożliwiający prawidłowe i pełne korzystanie z gwarancji. Ewentualne postanowienia niejednoznaczne tego oświadczenia należałoby tłumaczyć raczej na korzyść konsumenta jako strony słabszej i niemającej de facto wpływu na ich treść.
W dokumencie gwarancyjnym...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta