Vademecum Rzeczpospolitej -Poznaj swoje prawa. Nowa ustawa o sprzedaży konsumenckiej: Rozdział I: Kto jest kim; Rozdział II: Jak reklamować towar
Kto jest kim Powrót na stronę tytułową broszury
Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego; dalej: ustawa o sp. kons. ), a także będąca jej pierwowzorem dyrektywa Parlamentu i Rady Europejskiej nr 99/44 w sprawie niektórych aspektów sprzedaży konsumenckiej, dążą do jednolitego uregulowania sposobu reklamacji produktów. Określają zatem wzajemne relacje sprzedawcy i konsumenta, nabywającego towar konsumpcyjny. Wyjaśnijmy, co te pojęcia oznaczają.
Kim są konsument i sprzedawca
Konsument to osoba fizyczna, która nabywa rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą. Tylko takie podmioty przy reklamacji towaru zakupionego od przedsiębiorcy mogą powoływać się na jego niezgodność z umową. Pozostali nadal reklamują wadliwe produkty zgodnie z przepisami k.c. o rękojmi (art. 556 - 581).
Pojęcie działalności gospodarczej określa ustawa z 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej (dalej: p.d.g.). Jest to zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i eksploatacja zasobów naturalnych, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Choć p.d.g. nie dotyczy wytwórczości w rolnictwie, nie oznacza to wcale, że nie jest to działalność gospodarcza. Wszystko zależy od tego, po co dany produkt...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta