Rękojmia i roszczenie zwrotne
W ubiegłym tygodniu na pytania odpowiadała Anna Sobczak P.O. NACZELNIK W DEPARTAMENCIE POLITYKI KONSUMENCKIEJ W URZĘDZIE OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
Rękojmia i roszczenie zwrotne
W wielu artykułach przeczytałam, że odpowiedzialność sprzedawcy wobec przedsiębiorcy z tytułu rękojmi można wyłączyć. Byłam pewna, że między firmami wyłączenie to jest zawsze obowiązkowe i że kupujący przedsiębiorca nie może reklamować towaru w ramach rękojmi.
- Za jakość oferowanych produktów sprzedawca odpowiada wobec przedsiębiorcy według reguł rękojmi za wady rzeczy (art. 556 - 576 kodeksu cywilnego ) lub gwarancji jakości (art. 577 - 581 k.c.), jeżeli takiej udzielił. Należy jednak pamiętać, że w obrocie profesjonalnym (między przedsiębiorcami) dopuszczalne jest nawet całkowite wyłączenie odpowiedzialności sprzedawcy za wady oferowanych towarów. Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności nie będzie jednak skuteczne, jeżeli sprzedawca podstępnie wadę zataił, czyli np. świadomie ukrył usterkę, aby rzecz sprzedać.
Od lat współpracuję z hurtownią mebli drewnianych. Nigdy nie było z nią problemów. W tym roku jednak klienci zwrócili już trzy, dostarczone przez nią w październiku ubiegłego roku, kanapy. Łóżka rozpadały się, gdyż rdzewiały śruby, którymi były skręcone. Niezgodność
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta