Drogocenny złom
- ILE Z ODZYSKU
- NEWSY: PRZYJAŹNI ŚRODOWISKU Drogocenny złom
Wraki samochodów coraz częściej zostawia się w lasach...
MICHAŁ SADOWSKI
MAGDALENA STOPA
Wcześniej, gdy nie opłacało się ich zbierać, były zakopywane pod ziemią. Taki obraz przynoszą lata 80. i 90. Oczywiście ten obraz można odtworzyć dopiero dziś, gdy znane są wyniki żmudnej pracy firm zajmujących się zbiórką akumulatorów, ołowiu i innych metali. Jest ich w Polsce około dwustu.
- Musimy zmieniać świadomość, by akumulatory były uważane za dobro również przez użytkowników samochodów. Jako odpady są bowiem wspaniałym ekologicznym surowcem do produkcji nowych rzeczy. Dla środowiska bezpieczniej jest przerobić złom, niż wyprodukować takie urządzenie od zera - mówi Marek Rasiński, prezes zarządu spółki Baterpol.
Efektywny system
W procesie recyklingu akumulatorów powstają kwas siarkowy (z elektrolitu), polipropylen, ołów i siarczan ołowiu. W dalszej kolejności kwas poddaje się utylizacji, polipropylen po przetworzeniu wraca na obudowę urządzenia, a ołów jest parafinowany, tj. oczyszczany. Jedynie dla siarczanu ołowiu brakuje jeszcze w Polsce odpowiedniej instalacji - pastę ołowiową eksportuje się do
...Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta