Hity nie tylko eksportowe
Mors
(C) JERZY PIEŚNIEWSKI
JERZY PIEŚNIEWSKI - "ŻAGLE"
Narodziny nowego jachtu to skomplikowana i kosztowna operacja, zwłaszcza w przypadku produkowanych seryjnie jednostek z nowoczesnych materiałów. Wszystko zaczyna się w komputerze projektanta, który tworzy bryłę kadłuba i pokładu oraz oblicza zachowanie się jachtu, posługując się specjalnymi programami komputerowymi typu CAD. Projektowanie wymaga nie tylko wiedzy technicznej, ale także wyczucia formy.
Jacht, zgodnie z tradycją, to specyficzny obiekt architektoniczny: musi być nie tylko bezpieczny, szybki, dzielny i funkcjonalny, ale także spełniać kryteria estetyki i mody. W stoczni szkutnicy zamieniają wirtualną wizję jachtu w realny przedmiot, budując tzw. kopyto, czyli model jachtu w skali naturalnej. Po tysiącach godzin pracy nad idealnym odwzorowaniem kształtu i nieskazitelnie gładką i lśniącą powierzchnią, z modelu "zdejmuje się" negatywową formę z laminatu poliestrowo-szklanego. Form tych trzeba zbudować kilka: na kadłub, pokład jachtu, elementy wnętrza, ster itp. To musi trwać i kosztować, ponieważ większość prac wykonuje się ręcznie.
Trzeba inwestować, żeby sprzedawać. Nie zapominają o tym, nasze największe stocznie, jak np. Delphia Yacht, Skipper Yacht, Janmor corocznie prezentujące na targach w kraju i za granicą nowe typy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta