Niewesoły autobus - kalkulacje za kierownicą
- NA WYŻSZYM BIEGU
- STROMO POD GÓRKĘ
- unijna GORĄCZKA
Rys. Rafał Piekarski
W branży przewozów autokarowych punktem odniesienia dla wszelkich rachunków i planów jest relacja między ceną litra oleju napędowego a ceną uzyskiwaną za jeden "wozokilometr". Im bardziej ceny te są zbliżone - w latach dziewięćdziesiątych były prawie jednakowe - tym sytuacja przewoźników jest lepsza.
GRZEGORZ ŁYŚ
Obecnie jednak nożyce między nimi szybko się rozwierają. Stawki za wynajem autokarów praktycznie stoją w miejscu i wynoszą 2,0 - 2,6 zł w kraju i 3,0 - 3,5 zł przy wyjazdach za granicę. Krajowa cena oleju przekroczyła już 3 zł za litr (3,10 - 3,20 zł) i w związku z sytuacją na światowym rynku ropy będzie prawdopodobnie wzrastać nadal. Istnieją jednak przewoźnicy, którym idealne proporcje cenowe nie tylko udaje się zachować, ale także odwrócić. Jeśli zamiast oleju napędowego leje się do zbiornika opałowy, który kosztuje na nielegalnym rynku paliw ok. 1,5 zł za litr, można wynajmującemu zaoferować cenę np. 1,7 zł za "wozokilometr" i bez problemu przebić konkurentów. Na straconej pozycji są tu zwłaszcza przewoźnicy, którzy zainwestowali w nowoczesne autobusy. Ich silniki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)


