Na zwrotnicy
Na zwrotnicy
Na magistrali węglowej (Herby Nowe - Gdynia)
W przyszłości na europejskich szlakach kolejowych pozostaną jedynie najwięksi ponadnarodowi przewoźnicy, których pociągi będą bez zatrzymywania się przekraczać granice. Doktor Martin D?rr z firmy konsultingowej A.T. Kearney przewiduje, że będzie ich tylko trzech: linie niemieckie, francuskie i skandynawskie.
W rękach państwa w innych krajach UE pozostanie jedynie infrastruktura kolejowa, utrzymywana i rozwijana z opłat za ich wykorzystywanie. Zanim to nastąpi, europejskie koleje czeka okres wielkich wstrząsów. Odczują je zwłaszcza przewoźnicy z nowych państw członkowskich Unii. Zdaniem A.T. Kearney, ich przychody zmniejszą się wkrótce o 30 - 40 proc.
Wskaźnik zacofania
Ostatnie dekady ubiegłego wieku upłynęły na kolejach europejskich pod znakiem stagnacji. W latach 1970 - 2002 przewozy towarowe w krajach "piętnastki" spadły z 283 do 249 mld tonokilometrów rocznie, choć rynek przewozowy powiększył się w tym czasie prawie dwuipółkrotnie - do 1887 mld tonokilometrów.
W krajach, które właśnie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta