Wielki mały rynek
Producenci lodów w Polsce
Wielki mały rynek
Producentów lodów w Polsce jest kilka tysięcy. Jest to jednocześnie jeden z najbardziej rozdrobnionych i lokalnych rynków. Produkcja jest prosta i nie wymaga zaangażowania specjalnie wysokiego kapitału. Droga jest natomiast dystrybucja oraz marketing. Na palcach jednej ręki można policzyć tych producentów, którzy są w stanie dotrzeć do najdalszych krańców Polski. Z całą pewnością należą do nich firmy z zachodnim kapitałem -- brytyjskoholenderska Algida (Unilever) i niemiecki Schoeller. Polskie firmy w ubiegłym roku wyprodukowały i dostarczyły na nasz rynek ok. 50--60 tys. ton lodów. Ile dostarczyli na rynek zagraniczni producenci -- trudno określić. Jeden z największych polskich producentów powiedział nam, że konkurencja na tym rynku jest wyjątkowo zaciekła i że "wyprodukować" to zupełnie co innego, niż sprzedać. Zwłaszcza w przypadku takiego nietrwałego towaru, jak lody.
Nawet supermarkety, których coraz więcej pojawia się na naszym rynku, nie związały się na stałe z którymś z producentów. Np w warszawskich placówkach Billa najlepiej sprzedają się wyroby Zielonej Budki, a w Katowicach raczej Algidy i Schoellera. O ile w Warszawie mówi się, że zachodni producenci robią lody za słodkie, o tyle w Katowicach już nikt nie ma takich...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta