Pracownik z Polski, firma z zagranicy
Wprawdzie osoby takie - zatrudnione w firmie, która nigdy nie założyła w Polsce spółki, oddziału lub choćby przedstawicielstwa - są w świetle prawa pracownikami, ale nie zawsze oznacza to, że są one ubezpieczone jak pracownicy. Duże znaczenie ma tu kraj pochodzenia pracodawcy.
W dobrej sytuacji pod tym względem znajdują się pracownicy zatrudnieni przez unijnych pracodawców. Gorzej, gdy podmiot ma swoją siedzibę w innym kraju niż należący do Unii Europejskiej i wchodzący w skład Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej ZUS musiał przygotować się do pobierania składek od zagranicznych podmiotów. Zobowiązały go do tego regulacje wspólnotowe wprowadzające obowiązek opłacania składek w kraju, w którym praca jest wykonywana, bez względu na to, gdzie pracodawca ma siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności.
Tak więc od 1 maja 2004 r. pracodawcy zagraniczni z państw członkowskich UE/EOG, nieposiadający w Polsce siedziby ani przedstawicielstwa, zatrudniający tu pracowników, muszą opłacać za nich składki, a więc wypełniać obowiązki płatnika...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta