Nie wszyscy zarabiają na samochodowym biznesie
Wstąpienie Polski do Unii Europejskiej przyspieszyło rozwój motoryzacji, ale nie wpłynęło na większą sprzedaż pojazdów i części zamiennych. Zmniejszenie wpływów, a czasem nawet straty netto odnotowali krajowi sprzedawcy samochodów.
Wśród 24 firm motoryzacyjnych, których dane prezentujemy, łączny wzrost przychodów w 2004 r. wyniósł 42 proc., a wynik netto zwiększył się siedmiokrotnie, do blisko 1,7 mld zł. Jeszcze przed rokiem straty miały trzy z 23 firm. W ubiegłym roku wśród 21 spółek podających informacje o wynikach, żadna nie miała straty netto. Przychody zwiększyły się w 19 firmach, spadły w pięciu.
Korzyści z eksportuWzrost przychodów zanotowały polskie oddziały znanych koncernów wytwarzających części, np. dostawca foteli Faurecia czy produkujący pasy bezpieczeństwa i poduszki TRW Polska. Największy polski dostawca samochodów Fiat Auto Poland miał wprawdzie wynik netto o 4 mln zł gorszy niż w 2003 r., ale jego przychody wzrosły o ponad połowę, do 10,8 mld zł. Stało się tak w związku z uruchomieniem produkcji nowego modelu miejskiego auta Panda, który był przebojem eksportowym. Fiat Auto Poland wyprodukował w 2004 r....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta