Siła presji konsumentów rośnie
Siła presji konsumentów rośnie
Od ubiegłego wtorku Shell, holendersko-brytyjskie towarzystwo naftowe, stał się obiektem bojkotu konsumentów w Niemczech i Holandii. Do bojkotu stacji benzynowych Shella wezwała obywateli organizacja Greenpeace. Bojkot ograniczył się do Shella, podczas gdy platforma Brent Spar jest własnością Shella i Exxona.
Bojkot to klasyczny instrument presji mający na celu zmianę zachowania poprzez zaniechanie importu. Inna forma presji i wykluczenia z handlu czy społeczności (międzynarodowej czy kulturowej) to embarga na dostawy (eksport) do danego kraju. Obiektami presji mogą być nie tylko państwa, ale i duże firmy. W przypadku bojkotu danego przedsiębiorstwa wykonawcami są konsumenci, którzy po prostu nie kupują produktów firmy objętej bojkotem. Skuteczny bojkot bije w pierwszej kolejności firmę po kieszeni, jako że obroty spadają. Ucieczka konsumentów do konkurencji i dodatkowo utrata wizerunku firmy w oczach konsumentów -- to dwa niewymierne skutki bojkotu. To one właśnie czynią bojkot efektywną bronią w rękach niezadowolonych konsumentów. Utrata części udziału w rynku jest bardzo bolesna, bo może zniweczyć w ciągu paru dni długoletni wysiłek marketingowy.
Historia
W Europie Zachodniej instrument bojkotu i innych form presji konsumentów staje się coraz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta