Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Siła presji konsumentów rośnie

19 czerwca 1995 | Ekonomia | MB

Siła presji konsumentów rośnie

Od ubiegłego wtorku Shell, holendersko-brytyjskie towarzystwo naftowe, stał się obiektem bojkotu konsumentów w Niemczech i Holandii. Do bojkotu stacji benzynowych Shella wezwała obywateli organizacja Greenpeace. Bojkot ograniczył się do Shella, podczas gdy platforma Brent Spar jest własnością Shella i Exxona.

Bojkot to klasyczny instrument presji mający na celu zmianę zachowania poprzez zaniechanie importu. Inna forma presji i wykluczenia z handlu czy społeczności (międzynarodowej czy kulturowej) to embarga na dostawy (eksport) do danego kraju. Obiektami presji mogą być nie tylko państwa, ale i duże firmy. W przypadku bojkotu danego przedsiębiorstwa wykonawcami są konsumenci, którzy po prostu nie kupują produktów firmy objętej bojkotem. Skuteczny bojkot bije w pierwszej kolejności firmę po kieszeni, jako że obroty spadają. Ucieczka konsumentów do konkurencji i dodatkowo utrata wizerunku firmy w oczach konsumentów -- to dwa niewymierne skutki bojkotu. To one właśnie czynią bojkot efektywną bronią w rękach niezadowolonych konsumentów. Utrata części udziału w rynku jest bardzo bolesna, bo może zniweczyć w ciągu paru dni długoletni wysiłek marketingowy.

Historia

W Europie Zachodniej instrument bojkotu i innych form presji konsumentów staje się coraz...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 508

Spis treści
Zamów abonament