Przesiadka na głębokie wody
Morski Port Handlowy Gdynia SA
Przesiadka na głębokie wody
W tym roku nie sprawdziły się plany przeładunku bezcłowego zboża, za to więcej przeładuje się rzepaku. O atrakcyjności portu świadczy zainteresowanie zagranicznych inwestorów, którzy chcą zakładać w Gdyni własne spółki. Skandynawscy armatorzy promowi liczą np. na autostradę A 1 Skandynawia-Polska-południe Europy i już dziś cumują swoje statki przy kei gdyńskiego portu.
Szczyt swoich przeładunkowych możliwości Morski Port Handlowy w Gdyni osiągnął w 1979 r. Przeładowano wówczas 14 mln t. W latach 80. przechodziło tędy ok. 10 mln tładunków. Najgorszy wynik odnotowano w 1992 r. , kiedy to przeładunki osiągnęły poziom tylko 6, 2 mln. W br. szacuje się przepływ 8 mln ttowarów.
Pierwsze półrocze br. port zamknął wynikiem ujemnym w stosunku do planowanego. Zakładano, że drogą morską i przez port w Gdyni zostanie przetransportowane ok. 200 tys. tzboża importowanego w ramach półtoramilionowego kontyngentu bezcłowego. Nie trafiła tu jednak ani jedna tona tego zboża. Importerzy zdecydowali się kupić je na rynkach wschodnich i w środkowej Europie -- na Węgrzech i w Słowacji, gdzie było taniej.
W drugim półroczu br. oczekiwane są jednak większe przeładunki rzepaku, co powinno wyrównać nie zrealizowane plany pierwszych 6 miesięcy.
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta