Sokrates śpi (dosyć) spokojnie
Zadaniem edukacji jest dać umysłowi ucznia niezależność" - pisał pod koniec XVII wieku John Locke. I dodawał, że to owa niezależność jest podstawą dobrego wykształcenia, nie zaś "wpajanie czci i szacunku dla pewnych dogmatów, podawanych pod wątpliwą nazwą zasad". Brzmi dobrze, choć próby wprowadzania tych tez w życie często kończyły się źle. Gdy Sokrates stwierdził, że uczenie to wspólne nauczyciela i ucznia poszukiwanie prawdy, zapłacił cenę najwyższą. Jego sędziów najbardziej rozjuszyło nawet nie to, że owej prawdy szuka, ale że czyni to w obecności uczniów.
WSPÓLNY FRONT PROSTACZKÓWPRL wprowadziła pojęcie "wspólnego frontu wychowawczego". Miało sugerować, że o dusze i umysły młodych ludzi toczy się bitwa, w której zwycięstwo zależy od komplementarności poczynań szkoły, organizacji młodzieżowych, a także wychowania domowego. Sądząc po owocach, a więc wydarzeniach społeczno-politycznych lat 70. i 80., dowództwo frontu i pomniejszej rangi oficerowie nie spisali się najlepiej.
Uczę w szkole od połowy lat 70. Sądzę, że granice wolności, także zawodowej, każdy wyznacza sobie sam. Wchodząc do sali lekcyjnej,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta