Wspieraj i cierpliwie ucz samodzielności
Od września dzieci idą do szkół i przedszkoli – dla wielu z nich to pierwsza tak poważna próba samodzielności, szczególnie w szkole, gdzie nie ma już takiej opieki, a często i dobrej organizacji. Jak wejść w nowe obowiązki, radzi psycholog rozwojowy z SWPS. Z MAŁGORZATĄ OHME rozmawia Monika Leśniewicz.
ŻW: Czy każde dziecko, które z racji wieku idzie do pierwszej grupy przedszkola lub pierwszej klasy szkoły podstawowej, jest do tego gotowe?
Małgorzata Ohme: Bardzo dużo się mówi dziś o dojrzałości szkolnej. Trzeba pamiętać, że to nie tylko poziom intelektualny naszego dziecka, ale jego sprawność motoryczna, samodzielność w tzw. samoobsłudze i oczywiście emocjonalna dojrzałość. Pamiętajmy, żesześcio-, siedmiolatki są w bardzo różny sposób „dojrzałe“. Część z nich potrafi znakomicie skoncentrować się na zadaniu, samodzielnie spakować plecak, wytrwać dzielnie te kilka godzin w nowym miejscu. Są jednak takie dzieci, które mają spore trudności z najprostszymi zadaniami: nie potrafią nawet same założyć trampek. Duże znaczenie ma w tym przypadku rola wychowania dziecka...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta