Bocznokołowce z Chin
Morskie podboje Mongołów były możliwe dzięki zdobyciu chińskiej floty. Na początki XII w. Chiny przeżywały rozkwit gospodarczy. Rządząca dynastia Song zachęcała do rozwoju handlu zamorskiego. Z Chinami handlowało 50 państw.
W 1257 roku w miastach portowych Mingzhou, Wenzhou i Taizhou było zarejestrowanych 20 tys. statków. Armatorami były spółki zawiązywane przez inwestorów, którzy mieli sporo cząstkowych udziałów w wielu statkach i regularnie zarabiali po kilkaset procent na inwestycjach. Za czasów dynastii Song podatki z handlu zamorskiego stanowiły 5 –10 proc. wpływów budżetu państwa.
Przemysł stoczniowy rozwinął się w całym kraju. Stocznie Kanzhou, które jest miastem leżącym nad siecią jezior w środkowych Chinach, budowały statki o wielkości 100 – 200 ton do przewozu produkowanej w tym regionie porcelany. Statki były płaskodenne, podobnie jak jednostki budowane w regionie Hunan. Z kolei Quanzhou w prowincji Fujian było poważnym centrum...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta