Nadpłacone składki można zwrócić pracownikowi
Nienależnie opłacone składki podlegają zaliczeniu przez ZUS na poczet zaległych, bieżących lub przyszłych składek, chyba że płatnik złoży wniosek o ich zwrot. Gdy je otrzyma, powinien oddać część należności ubezpieczonemu
Jednak płatnik nie może dochodzić zwrotu składek, jeżeli od daty ich opłacenia upłynęło dziesięć lat. Tak wynika z art. 27 ust. 7 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.; dalej: ustawa o sus).
Ustawa ta reguluje jedynie tryb postępowania, jaki powinien mieć miejsce w relacjach ZUS – płatnik składek. Natomiast jeżeli zachodzi problem, czy pracodawca, w razie stwierdzenia dokonanej nadpłaty na ubezpieczenia emerytalno-rentowe, powinien tę nadpłatę zwrócić pracownikowi (nawet jeżeli jest to już były pracownik), to mamy do czynienia z problematyką roszczeniową z zakresu prawa pracy (gdy pracownik jest lub był zatrudniony na podstawie umowy o pracę) lub prawa cywilnego (gdy praca jest lub była wykonywana na podstawie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta