Autostrady: świadczenie umowne czy danina publiczna
Czy mają rację kierowcy domagający się co najmniej obniżenia stawek za przejazd rozmemłaną, bo właśnie remontowaną autostradą – zastanawia się radca prawny, partner kancelarii GFKK Grzybczyk Kałuża Kamiński i Partnerzy w Katowicach
Z godnie z przepisami ustawy z 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2571 ze zm.; dalej ustawa) minister właściwy do spraw transportu (minister) po przeprowadzeniu przetargu, który w jego imieniu prowadzi generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad (GDDKiA), zawiera z wybraną spółką umowę o budowę i eksploatację albo samą eksploatację autostrady. Spółka ta jest zobowiązana do wybudowania i eksploatacji albo samej eksploatacji autostrady jako autostrady płatnej, a następnie, po upływie ustalonego terminu, do jej zwrotu na rzecz GDDKiA. W razie zawarcia umowy o eksploatację spółka przejmuje od GDDKiA istniejącą autostradę i jest odpowiedzialna za jej utrzymanie. Jednym z podstawowych praw i obowiązków spółki jest pobór opłat za przejazd autostradą. Ponadto do jej obowiązków należy przebudowa, remonty i ochrona autostrady wraz z nawierzchnią drogową i obiektami mostowymi w jej pasie drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa i organizacji ruchu związanymi z jej funkcjonowaniem.
Dwa modele
Pobór opłat za przejazd autostradą jest uregulowany w ustawie, przepisach wykonawczych do niej oraz poszczególnych umowach zawartych między spółkami „koncesyjnymi” a ministrem z udziałem GDDKiA.
Opłaty są pobierane przez spółkę i stanowią jej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta