Gdy klient się wycofa, trzeba się będzie z nim rozliczyć
Jeśli towar jest niezgodny z umową, kupujący może pod pewnymi warunkami od umowy odstąpić i zażądać zwrotu ceny. Gdy zakupy robi przez Internet, na wycofanie się z transakcji ma dziesięć dni, i to bez konieczności podawania przyczyny
Niezgodność towaru z opisem nie jest pojęciem prawnym. Występuje jednak dość często w języku potocznym, stanowiąc zarzut w stosunku do internetowych sprzedawców.
Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej znajdująca zastosowanie do transakcji, w których kupującym jest konsument, wprowadza pojęcie niezgodności towaru z umową. Z kolei kodeks cywilny, właściwy do umów sprzedaży pomiędzy przedsiębiorcami lub osobami fizycznymi dokonującymi sprzedaży prywatnie, posługuje się terminami „wada fizyczna” lub „wada prawna” rzeczy.
Zakres wszystkich tych pojęć zasadniczo się zazębia, choć należy pamiętać, że nie zawsze towar niezgodny z umową to towar wadliwy. Niezgodność towaru z umową jest pojęciem stosunkowo szerokim. Nie obejmuje jednak wady prawnej, o której mowa w kodeksie cywilnym.
Kategorie ustawowe
Przez niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową należy rozumieć sytuację, w której sprzedany towar nie nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle używany, oraz gdy jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym taki towar.
Ponadto towar może być uznany za niezgodny z umową, gdy nie odpowiada oczekiwaniom wobec towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela (np. w reklamie). Dodatkowo niezgodność towaru z umową obejmuje nieprawidłowość w zamontowaniu i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta