Stoimy przed dramatycznym wyborem
Stoimy przed dramatycznym wyborem
Rozmowa z profesorem Michałem Kleiberem, dyrektorem Instytutu Podstawowych Problemów Techniki PAN
Są dwa wizerunki polskiej nauki. Pierwszy to obraz nauki skrajnie niedoinwestowanej i zajmującej się głównie własnymi problemami. Obraz drugi pokazuje z kolei ludzi zapraszanych do udziału w znamienitych gremiach naukowych, rozchwytywanych przez najlepsze ośrodki zagraniczne i cytowanych w najbardziej prestiżowych czasopismach świata. Który z nich jest prawdziwy?
Zabrzmi to paradoksalnie, ale oba te obrazy są prawdziwe, co zawdzięczać należy przede wszystkim temu, iż Polacy -- wbrew obiegowym opiniom -- są narodem ludzi ponadprzeciętnie zdolnych i potrafiących ciężko pracować. Mówię to bez cienia ironii -- nie da się bowiem inaczej wytłumaczyć sytuacji, w której od lat poświęcając na naukę kwoty daleko mniejsze od standardów przyjętych w cywilizowanych krajach, mamy wciąż jeszcze ludzi zajmujących w swych dyscyplinach czołowe miejsca na świecie. Fakty są tragiczne: na naukę państwo polskie przeznacza 0, 58 proc. produktu krajowego brutto, czyli trzy do pięciu razy mniej niż w krajach do Polski porównywalnych (nie ma sensu porównywać się z liderami, bo byłyby to zestawienia całkowicie abstrakcyjne) . W tym stanie rzeczy zakrawa na cud, że wciąż jesteśmy w czołówce światowej w wielu istotnych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta