Bez przedawnienia przedsiębiorca nigdy nie byłby pewien swojej sytuacji
Firma już na etapie projektowania umowy ze swoim kontrahentem powinna dokładnie oszacować, kiedy przedawnią się wynikające z niej roszczenia. Ułatwi to postępowanie w przyszłości
Przedawnienie roszczeń to instytucja niezbędna dla przedsiębiorców. Zapobiega ona przypadkom, gdy po wielu latach od zaciągnięcia zobowiązania wierzyciel przedsiębiorca puka do drzwi swojego dłużnika lub jego następcy prawnego i zgłasza roszczenie.
Domaga się zrealizowania zobowiązania sprzed lat, mimo że przez cały czas pozostawał bierny. Tymczasem inne jest już otoczenie prawne, doszło do znaczącej zmiany sytuacji gospodarczej.
Samo roszczenie – ze względu na odsetki i ewentualne kary umowne – urosło do rozmiarów nieproporcjonalnych do tego, jakie pierwotnie akceptował dłużnik.
Dopuszczenie możliwości realizowania roszczeń bez ograniczeń w czasie prowadziłoby do tego, że uczestnicy obrotu gospodarczego przez dziesiątki lat pozostawaliby w niepewności co do swojej sytuacji prawnej.
Trzeba też brać pod uwagę przypadki, gdy to dłużnik przedsiębiorcy uchyla się latami od wypełniania swoich zobowiązań i dąży do tego, by zasłonić się zarzutem przedawnienia, w momencie upływu określonych w prawie terminów.
Jaka jest więc natura i istota przedawnienia z punktu widzenia przedsiębiorcy? Jakie powinien on stosować rozwiązania, które pozwolą uniknąć wykorzystywania przedawnienia przeciwko jego interesom?
Charakter majątkowy
Przedawnienie przede wszystkim dotyczy roszczeń majątkowych. Warto przypomnieć, że roszczeniem jest prawo do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta