Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Pancerniki kieszonkowe

19 marca 2011 | Bitwy i wyprawy morskie | Krzysztof Kubiak
Niemiecka odznaka dla marynarzy służących na okrętach liniowych i krążownikach pomocniczych
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Niemiecka odznaka dla marynarzy służących na okrętach liniowych i krążownikach pomocniczych
 Niemieckia odznaka dla marynarzy służących na okrętach liniowych i krążownikach pomocniczych
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Niemieckia odznaka dla marynarzy służących na okrętach liniowych i krążownikach pomocniczych
Niemiecki pancernik kieszonkowy „Admiral Scheer”
źródło: bridgeman art library
Niemiecki pancernik kieszonkowy „Admiral Scheer”
Kanclerz Niemiec Adolf Hitler i admirał Erich Reader, dowódca Reichsflotte podczas pokazów, 1933 r.
źródło: AKG/East News
Kanclerz Niemiec Adolf Hitler i admirał Erich Reader, dowódca Reichsflotte podczas pokazów, 1933 r.
Uroczyste wodowanie „Admirala Grafa Spee” w Wilhelmshaven 30 kwietnia 1934 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Uroczyste wodowanie „Admirala Grafa Spee” w Wilhelmshaven 30 kwietnia 1934 r.
Niemieckie pancerniki kieszonkowe „Admiral Graf Spee” i „Deutschland”, 1939 r.
źródło: bridgeman art library
Niemieckie pancerniki kieszonkowe „Admiral Graf Spee” i „Deutschland”, 1939 r.
Wyrzutnie torpedowe na „Admiralu Hipperze”
źródło: bridgeman art library
Wyrzutnie torpedowe na „Admiralu Hipperze”
Kmdr Hans Langsdorf, dowódca „Admirala Grafa Spee”, w rozmowie z argentyńskimi oficjelami, grudzień 1939 r.
źródło: bridgeman art library
Kmdr Hans Langsdorf, dowódca „Admirala Grafa Spee”, w rozmowie z argentyńskimi oficjelami, grudzień 1939 r.
 Marynarze na pokładzie „Admirala Grafa Spee”, 1937 r.
źródło: Corbis
Marynarze na pokładzie „Admirala Grafa Spee”, 1937 r.
Niemiecki okręt ostrzeliwuje brytyjski statek handlowy
źródło: Corbis
Niemiecki okręt ostrzeliwuje brytyjski statek handlowy
Wieża działowa na pancerniku kieszonkowym  „Deutschland” („Lützow”)
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Wieża działowa na pancerniku kieszonkowym „Deutschland” („Lützow”)
Niemieckie ciężkie okręty „Prinz Eugen” i „Gneisenau”
źródło: bridgeman art library
Niemieckie ciężkie okręty „Prinz Eugen” i „Gneisenau”
 Niemiecki pancernik kieszonkowy „Admiral Graf Spee”
źródło: bridgeman art library
Niemiecki pancernik kieszonkowy „Admiral Graf Spee”
Brytyjski lotniskowiec HMS „Furious”, który wchodził w skład alianckiego zespołu osłaniającego konwoje atlantyckie
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Brytyjski lotniskowiec HMS „Furious”, który wchodził w skład alianckiego zespołu osłaniającego konwoje atlantyckie
Brytyjski statek „Trevanion” jedna z ofiar „Admirala Grafa Spee”
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Brytyjski statek „Trevanion” jedna z ofiar „Admirala Grafa Spee”
Brytyjski statek „Doric Star” zatopiony  przez „Admirala Grafa Spee” 2 grudnia 1939 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Brytyjski statek „Doric Star” zatopiony przez „Admirala Grafa Spee” 2 grudnia 1939 r.
Marynarze na pokładzie „Admiral Graf Spee” podczas korsarskiego rejsu
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Marynarze na pokładzie „Admiral Graf Spee” podczas korsarskiego rejsu
Brytyjski krążownik HMS „Exeter”
źródło: bridgeman art library
Brytyjski krążownik HMS „Exeter”
Pocisk z „Admirala Grafa Spee” topi frachtowiec „Tairoa” 3 grudnia 1939 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Pocisk z „Admirala Grafa Spee” topi frachtowiec „Tairoa” 3 grudnia 1939 r.
Nowozelandzki lekki krążownik HNZMS „Achilles”
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Nowozelandzki lekki krążownik HNZMS „Achilles”
Brytyjski lekki krążownik HMS „Ajax”
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Brytyjski lekki krążownik HMS „Ajax”
Brytyjski krążownik HMS „Berwick”
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Brytyjski krążownik HMS „Berwick”
Brytyjski krążownik HMS „Cumberland”
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Brytyjski krążownik HMS „Cumberland”
 Uszkodzony „Admiral Graf Spee” w porcie Montevideo
źródło: Corbis
Uszkodzony „Admiral Graf Spee” w porcie Montevideo
„Admiral Graf Spee”, wysadzony przez własną załogę pogrąża się  w wodzie w pobliżu Montevideo...
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
„Admiral Graf Spee”, wysadzony przez własną załogę pogrąża się w wodzie w pobliżu Montevideo...
„Admiral Graf Spee”
źródło: bridgeman art library
„Admiral Graf Spee”
„Admiral Graf Spee”
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
„Admiral Graf Spee”
Warta honorowa przy trumnie Hansa Langsdorffa, dowódcy „Admirala Grafa Spee”, który popełnił samobójstwo, krytykowany za samozatopienie okrętu
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Warta honorowa przy trumnie Hansa Langsdorffa, dowódcy „Admirala Grafa Spee”, który popełnił samobójstwo, krytykowany za samozatopienie okrętu
autor zdjęcia: Norbert Suchorzewski
źródło: Fotorzepa
HMS „Exeter” wpływa do Plymouth, 15 lutego 1940 r
źródło: hulton/corbis
HMS „Exeter” wpływa do Plymouth, 15 lutego 1940 r
Winston Churchill, I Lord Admiralicji, pozdrawia marynarzy „Exetera”
źródło: hulton/corbis
Winston Churchill, I Lord Admiralicji, pozdrawia marynarzy „Exetera”
Niemiecki okręt liniowy „Gneisenau”
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Niemiecki okręt liniowy „Gneisenau”
Niemiecki okręt liniowy  „Scharnhorst”
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Niemiecki okręt liniowy „Scharnhorst”
Niemiecki okręt liniowy  „Scharnhorst” „Bismarck” od strony dziobu
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Niemiecki okręt liniowy „Scharnhorst” „Bismarck” od strony dziobu
Trumny z ciałami  marynarzy „Admirala Grafa Spee” poległych w bitwie u ujścia La Platy
źródło: hulton/corbis
Trumny z ciałami marynarzy „Admirala Grafa Spee” poległych w bitwie u ujścia La Platy
Trasa korsarskiego rejsu „Admirala Grafa Spee”, sierpień – grudzień 1939 r.
autor zdjęcia: Leszek Nabiałek
źródło: Fotorzepa
Trasa korsarskiego rejsu „Admirala Grafa Spee”, sierpień – grudzień 1939 r.
Samozatopienie „Admirala Grafa Spee”  na redzie Montevideo, 17 grudnia 1939 r .
źródło: hulton/corbis
Samozatopienie „Admirala Grafa Spee” na redzie Montevideo, 17 grudnia 1939 r .

Po traktacie wersalskim Niemcy mogli mieć zaledwie osiem pancerników, osiem lekkich krążowników, 16 niszczycieli i 16 torpedowców oraz 36 trałowców, a liczebność personelu nie mogła przekroczyć 15 tys. ludzi. Pozwolono im zachować jednostki starsze, o ograniczonej zdolności bojowej. Wymiana okrętów mogła nastąpić po 15 latach w przypadku lekkich jednostek i po 20 latach w przypadku krążowników i pancerników. Limit wyporności dla pancernika określono na 10 tys. ton, dla krążownika zaś na 6 tys. ton. Nakazano ponadto rozbrojenie wszystkich fortyfikacji nadbrzeżnych

 

Po długich dyskusjach Niemcy przyjęły do realizacji awangardowy projekt okrętu pancernego, który przy wyporności krążowników „waszyngtońskich" (od traktatu w Waszyngtonie: 10 tys. ton i maksymalny kaliber artylerii głównej 203 mm) miał je przewyższać siłą ognia, gdyż zamierzano go uzbroić w armaty kalibru 280 mm. Co więcej, napęd stanowić miały nie powszechnie stosowane wówczas turbiny parowe, lecz silniki wysokoprężne (osiem dziewięciocylindrowych silników MAN M9 Zu 42/58, każdy o mocy 6655 KM, które napędzały dwa wały napędowe). Ponieważ planowane okręty nie mieściły się w żadnej z istniejących wówczas klas, ustępowały pancernikom wypornością, a krążowniki przewyższały kalibrem armat, Niemcy określali je jako „Panzerschiffe" – okręty pancerne.

W latach 1929 – 1934 zbudowano trzy takie okręty (w służbie 1933 – 1936) zwane z ironią przez prasę brytyjską „pancernikami kieszonkowymi" (gdyż Niemcy utajnili – „schowali do kieszeni") – fakt, że ich rzeczywista wyporność pełna przekraczała co najmniej o 6 tys. ton przyznane limity. Otrzymały one nazwy „Deutschland" (przemianowany potem na „Lützow"), „Admiral Scheer" i „Admiral Graf Spee".

Bohater niniejszego odcinka miał 12 300 ton wyporności standardowej i 16 320 ton wyporności pełnej przy długości całkowitej 186,0 m, szerokości 21,7 m i zanurzeniu 7,3 m. Jego...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8881

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Styl życia

Zamów abonament