O czym powinien pamiętać przewoźnik lotniczy
Pasażerowie, których nie wpuszczono na pokład samolotu lub ich lot został odwołany bądź opóźniony, mogą skorzystać z uprawnień określonych w unijnym rozporządzeniu
Podstawowym aktem prawnym regulującym prawa pasażerów linii lotniczych i idące z nimi w parze obowiązki przewoźników jest rozporządzenie wspólnotowe nr 261/2004 ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku
∑ odmowy przyjęcia na pokład,
∑ odwołania lub
∑ dużego opóźnienia lotów.
Przepisy tego rozporządzenia przewoźnicy muszą stosować: po pierwsze do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, przy czym bez znaczenia jest, czy przewoźnik ma status przewoźnika wspólnotowego, po drugie do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądujących na lotnisku w państwie członkowskim UE, pod warunkiem że przewoźnik lotniczy obsługujący dany lot jest przewoźnikiem wspólnotowym.
W tym kontekście niezwykle istotne jest, że w przypadku lotów łączonych, czyli z przesiadką, przepisy rozporządzenia 261/ 2004 znajdą zastosowanie jedynie na tym odcinku lotu, który spełnia warunki przewidziane dla jednego z podanych wyżej przypadków. Dodatkowo, by móc się powołać na przepisy omawianego rozporządzenia, pasażerowie muszą mieć potwierdzoną rezerwację na dany lot oraz stawić się na odprawę pasażerów (z wyjątkiem przypadku odwołania lotu) zgodnie z wymogami określonymi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta