Jak rozliczyć VAT, gdy towar odsyłamy unijnemu kontrahentowi
Zdarza się, że zakupione towary są zwracane sprzedawcy na skutek reklamacji czy ze względu na brak zbytu. Jak udokumentować taką operację, jeśli zostały zakupione w innym państwie Unii Europejskiej
Pojawia się wówczas pytanie, czy wysyłka towaru dostawcy jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów (WDT), czy też powinna się wiązać z korektą wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT). W tym drugim wypadku są niejasności, w jakim momencie rozliczyć korektę i według jakiego kursu waluty.
Dostawa czy korekta nabycia
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o VAT przez WDT rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium innego państwa członkowskiego. Wywóz musi zatem, co do zasady, wiązać się ze sprzedażą (odpłatną dostawą towaru) lub jego nieodpłatnym przekazaniem. Zwrot wadliwego towaru z pewnością nie jest związany z jego sprzedażą.
Trudno go również uznać za nieodpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W konsekwencji należy uznać, że zwrot towaru nabytego od kontrahenta unijnego w ramach WNT wiąże się z koniecznością skorygowania rozliczeń z tytułu WNT. Wniosek taki można również wysnuć, analizując treść art. 31 ust. 1 i 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem podstawą opodatkowania WNT jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Przy ustalaniu podstawy opodatkowania art. 29 ust. 4 ustawy o VAT stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z nim podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta