Akcyzą w diesla
Już w przyszłym roku olej napędowy może podrożeć o 20 groszy na litrze. Komisja Europejska kończy pracę nad dyrektywą, która w nowy sposób opodatkuje paliwa i pozwoli zatkać deficyt budżetowy
Komisja Europejska przygotowuje się do zmiany w najbliższych miesiącach dyrektywy energetycznej 2003/96/EC, regulującej wysokość podatków od paliw. Zaproponowaną nowością jest powiązanie wysokości
podatku nie z objętością paliwa, lecz z emisją nietrującego dwutlenku węgla oraz zawartością energetyczną.
Oznacza to wzrost obciążeń fiskalnych m.in. dla ON. W 2013 roku paliwa silnikowe zostałyby obciążone podatkiem minimum 20 euro za wyemitowaną po spaleniu paliwa tonę dwutlenku węgla (w przeliczeniu na litr 5,33 eurocenta) oraz od 2018 roku podatkiem co najmniej 9,6 euro za gigadżul energii. Oleje opałowe zostałyby obciążone takim samym podatkiem od emisji dwutlenku węgla, natomiast podatek energetyczny wyniósłby 0,15 euro za gigadżul.
Stawki byłyby identyczne we wszystkich krajach członkowskich od 2013 roku dla paliw opałowych i od 2023 roku dla paliw silnikowych. Jedynie paliwa odnawialne nie płaciłyby podatku od emisji CO2.
Unia Transportu Drogowego (IRU) szacuje, że skutkiem wprowadzenia nowej dyrektywy będzie znaczny wzrost cen oleju napędowego, który stanie się droższy od benzyny....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta