Numer 112 ma działać po Nowym Roku
Nowelizacja ustawy o ochronie przeciwpożarowej ma załatać lukę w prawie, jaka powstanie po Nowym Roku. Jeżeli bowiem szybko nie zostaną zmienione przepisy, straż pożarna i policja nie będą mogły po 1 stycznia 2012 r. przyjmować zgłoszeń alarmowych.
Żeby temu zapobiec, rząd przyjął wczoraj projekt nowych przepisów. Wojewoda będzie mógł – tak jak jest obecnie – powierzać w drodze porozumienia Państwowej Straży Pożarnej, policji lub jednostkom samorządu terytorialnego zadania centrów powiadamiania ratunkowego. Teraz wymienione instytucje pełnią funkcję tymczasowych centrów na terenach, na których nie działają jeszcze wojewódzkie centra powiadamiania ratunkowego.
Przepisy zawarte w projekcie mają obowiązywać tylko do końca 2013 r. W tym czasie resort spraw wewnętrznych powinien zakończyć prace nad projektami teleinformatycznymi, a parlament uchwalić całościowe uregulowanie systemu powiadamiania ratunkowego. Dzięki temu ma powstać jednolity i ogólnopolski mechanizm mający na celu obsługę zgłoszeń alarmowych kierowanych do numerów: 112, 999, 998 i 997. Jest to pomysł unijny.