Automobilowe życie po śmierci
Zielona strategia koncernów samochodowych
Automobilowe życie po śmierci
Recykling w motoryzacji, czyli powtórne wprowadzenie do produkcji części już zużytych, to najskuteczniejszy sposób na ochronę środowiska przed odpadami -- twierdzi dr inż. Salvatore di Carlo, odpowiedzialny za ekologię w koncernie Fiat w Turynie. Technicznie jest możliwe odzyskiwanie metalu, tworzyw sztucznych, paliwa, olei, szyb i opon samochodowych. Uzależnione jest to tylko od rachunku ekonomicznego.
Światowe koncerny samochodowe BMW, Fiat, Peugeot, Renault finansują badania nad nowymi technologiami i materiałami, które pozwoliłyby maksymalnie wykorzystać to, co zawiera masa pojazdu. Nie ograniczają się tylko do badań nad autami nie emitującymi spalin. Nowoczesny samochód nie może zatruwać środowiska nie tylko w trakcie eksploatacji, ale w czasie produkcji oraz złomowania.
Posiekać i do huty
Konstruktorzy z koncernu Peugeota oficjalnie twierdzą, że prawie 95 proc. części samochodu może być ponownie przetworzonych: 80 proc. z nich nadaje się do ponownego przerobu, a 15 proc. może być przerobionych na paliwo. Serce firmy znajduje się w Saint Pierre De Chandieu koło Lyonu. Wielki młyn przemysłowy, 170 ton żywej wagi, napędzany silnikiem 3 tys. koni mechanicznych zżera samochód w całości z oponami, szybami i zderzakami w 30 sekund. Jego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta