Triumf gorzkich prawd
Berlinale 2012. Festiwal docenił w tym roku filmy pokazujące współczesność bez upiększeń. Brutalną i okrutną
Mike Leigh i Asghar Farhadi narzucili swój gust pozostałym członkom jury: w Berlinie wygrały filmy, w których kamera maksymalnie zbliżyła się do prawdziwego życia.
„Cezar musi umrzeć" – zdobywca najważniejszego Złotego Niedźwiedzia – przypomina nakręconą w 1969 roku. „Psychodramę" Marka Piwowskiego. Tylko że Piwowski razem z Januszem Głowackim wystawiali bajkę o Kopciuszku w poprawczaku dla dziewcząt, a bracia Taviani z szekspirowską tragedią „Juliusz Cezar" weszli do rzymskiego więzienia o zaostrzonym rygorze.
Casting skazańców
W znakomitym prologu odbywa się rodzaj castingu. Reżyser teatralny Fabio Cavalli każe się przedstawić przyszłym aktorom: imię, nazwisko, data urodzenia, miejsce zamieszkania przed aresztowaniem. Raz mają być zrozpaczeni i skonfundowani jak w czasie rozstania z żoną, to dla odmiany – wściekli.
Przed kamerą stają autentyczni więźniowie, którzy emocjonalnością i prawdą wyrazu nie ustępują najlepszym artystom. A na ekranie pojawiają się napisy: informacje o wieloletnich, czasem dożywotnich wyrokach, jakie odsiadują za...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta