Według Ministerstwa Finansów
Według Ministerstwa Finansów
Gdy kupuje się zlikwidowane przedsiębiorstwo państwowe
Problem dotyczy odpowiedzialności nabywcy zlikwidowanego przedsiębiorstwa państwowego za jego zobowiązania podatkowe.
Ministerstwo Finansów w piśmie PO 6-K-861-282-1814/ 96 stwierdza: do zobowiązań podatkowych nie mają bezpośredniego zastosowania przepisy kodeksu cywilnego. Podatnik nie może więc skutecznie zwolnić się z długu, przenosząc swoje zobowiązanie podatkowe w drodze umowy cywilnoprawnej na osobę trzecią. Na zawarcie takiej umowy organ podatkowy nie może wyrazić zgody. Jednak w razie jej zawarcia nabywcy przedsiębiorstwa zlikwidowanego, którzy dobrowolnie uiszczają należne zobowiązania podatkowe w ramach umowy zawartej ze sprzedawcą przedsiębiorstwa, nie mogą twierdzić, że świadczenia te były nienależne w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1993 r. nr 108, poz. 486 z późn. zm. ). Nie mogą oni zatem dochodzić zwrotu zapłaconych podatków.
Jednocześnie MF wyjaśnia, że podziela pogląd Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażony w wyroku z 9 listopada 1994 r. (sygn. akt III SA-246/ 94) , iż sprzedaż zlikwidowanego przedsiębiorstwa państwowego dokonana na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy z 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, nie rodzi -- po stronie nabywcy --...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta