Skuteczne sporządzenie reklamacji nie jest skomplikowane
Podanie stron transakcji, przedmiotu umowy, zapłaconej ceny, opisanie uszkodzeń i przedstawienie swojego żądania – to wszystko musi znaleźć się w piśmie do przedsiębiorcy
Wielokrotnie na łamach „Prawa i praktyki” poruszaliśmy kwestię odpowiedzialność przedsiębiorcy względem konsumenta, gdy w zakupionym przez niego produkcie ujawniały się wady. Jednak do redakcji napływają czasem pytania, jak w praktyce należy przygotować w takim wypadku reklamację i jakie informacje powinny się w niej znaleźć. Poniżej zamieszczamy zatem wzór takiego dokumentu.
Wyłączony kodeks cywilny
Umowę sprzedaży regulują przepisy kodeksu cywilnego. Jednak nie zawsze będą one miały zastosowanie. Ustawodawca uznał bowiem, że osoba fizyczna, która kupuje towary na własne potrzeby, czyli występuje jako konsument, powinna być chroniona w większym stopniu. I taką właśnie ochronę dają przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.).
14 dni ma przedsiębiorca na rozpatrzenie zgłoszonej reklamacji; jeżeli w tym czasie nie ustosunkuje się do wskazanego w niej żądania, uważa się, że uznał je za uzasadnione
Stosuje się ją do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (art. 1).
Jej przepisów nie stosuje się natomiast do sprzedaży energii elektrycznej, jak również gazu i wody, chyba że...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta