Lider, który otwiera drzwi
Anioł biznesu postawi tylko na projekty możliwe do zrealizowania, na których da się zarobić. Ważna jest też osobowość młodego przedsiębiorcy
Tomasz Łasecki z Sieci Aniołów Biznesu AMBER, stworzonej przez Polską Fundację Przedsiębiorczości, podkreśla że sam pomysł na biznes jest niewiele wart, dopóki nie wdroży się go w życie.
– Najlepszym weryfikatorem jest rynek. Trzeba rozmawiać z klientami, pytać, co ma dla nich znaczenie. Najlepiej, gdy już na tym etapie możemy zaoferować choćby prostą usługę lub produkt – mówi Tomasz Łasecki. – Rozmowy z klientami powinny się rozpocząć możliwie szybko. Tymczasem młodzi przedsiębiorcy często miesiącami pracują nad produktem, inwestując w niego, a dopiero później wprowadzają go na rynek. Zakładają, że jakieś cechy produktu będą ważne dla klienta. W najlepszym przypadku okazuje się, że znaczenie ma tylko kilka parametrów, a reszta jest niepotrzebna. W najgorszym – że na produkt w ogóle nie ma popytu. Na takie działanie szkoda i pieniędzy, i czasu – podkreśla Tomasz Łasecki.
Inaczej niż konkurencja
Także według Wojciecha Dołkowskiego, założyciela i szefa Klubu Aniołów Biznesu PolBAN, weryfikacja modelu biznesowego możliwa jest tylko w praktyce. – Dopóki nie wystawimy pierwszej faktury, zapewnienia klientów, że jesteśmy fajni, można wydrukować i powiesić na ścianie garażu – przestrzega Wojciech Dołkowski.
Dawid Sokołowski z Gildii Aniołów Biznesu, będącej częścią Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego, zauważa z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta