Konsekwencje podania nieprawdziwych informacji w postępowaniu przetargowym
Nie każda fałszywa informacja podana przez wykonawcę skutkuje obligatoryjnym wykluczeniem go z udziału w postępowaniu
Przesłanki wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zostały wskazane w art. 24 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (DzU z 2010 r. nr 113, poz. 759, ze zm. – dalej jako p.z.p.).
Jedną z okoliczności stanowiących podstawę wykluczenia wykonawcy jest złożenie przez niego nieprawdziwej lub nieprawdziwych informacji mających wpływ lub mogących mieć wpływ na wynik postępowania (art. 24 ust. 2 pkt 3 p.z.p.). Przepis ten formułuje dwie przesłanki, których kumulatywne wystąpienie winno skutkować koniecznością wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wykonawcy, którego one dotyczą.
Oświadczenia i dokumenty
Po pierwsze, wykluczeniu z postępowania podlega wykonawca, który złożył w toku postępowania nieprawdziwe informacje zawarte w którymkolwiek z oświadczeń lub dokumentów złożonych w postępowaniu, niezależnie od etapu prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Nie ma znaczenia przy tym, czy złożenie nieprawdziwych informacji miało charakter umyślny czy omyłkowy.
Po drugie, musi zaistnieć korelacja pomiędzy złożeniem przez wykonawcę biorącego udział w postępowaniu informacji nieprawdziwych a ich wpływem na wynik postępowania lub możliwością zaistnienia wpływu na wynik postępowania. Dla spełnienia tej przesłanki niezbędne jest zatem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta