Czy wolno odliczać VAT w czasie zawieszenia działalności
Podatek z faktur dokumentujących stałe koszty ponoszone wtedy, kiedy firma nie funkcjonuje, nie musi przepaść. Trzeba jednak składać deklaracje.
Zawieszenie działalności gospodarczej to sprawdzony sposób na przejściowe problemy w firmie.
Pozwala przedsiębiorcom dostosować się do bieżących potrzeb rynku, a przy tym – odetchnąć na chwilę od obciążeń podatkowych. Podatnicy, którzy zdecydowali się zawiesić prowadzoną działalność, co do zasady nie wykonują czynności opodatkowanych, a zatem nie mają obowiązku składania deklaracji dla celów VAT oraz zapłaty tego podatku za okresy zawieszenia działalności. Podatek do zapłaty bowiem nie powstanie.
Niemniej jednak przedsiębiorcy bardzo często muszą się liczyć z koniecznością ponoszenia stałych kosztów, m.in. za media, raty leasingowe czy czynsz najmu. Czy wówczas podatnikom przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków? Jeśli tak to jak i kiedy podatek ten rozliczyć?
Przykład
Jan Kowalski zawiesił prowadzoną działalność gastronomiczną 15 grudnia 2012 r. Trzy tygodnie później otrzymał fakturę VAT dotyczącą comiesięcznych opłat za abonament telefoniczny od firmowych telefonów. Umowa z operatorem została zawarta w lipcu 2012 r.
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta