Mniej pomocy publicznej – więcej wolnego rynku
W formie dotacji, ulg, zwolnień podatkowych lub subwencji przedsiębiorcy otrzymali ponad 21 mld zł. To o 2,6 mld zł mniej niż w poprzednim roku.
Pomoc publiczna – błogosławieństwo dla firm otrzymujących wsparcie, może być przekleństwem dla ich konkurentów, którzy w tym samym czasie wsparcia są pozbawieni. Dlatego generalnie, w myśl przepisów unijnych, państwa nie powinny przyznawać pomocy przedsiębiorcom, szczególnie w tych przypadkach, gdy mogłoby to grozić zakłóceniem konkurencji na jednolitym rynku europejskim. Jak niemal od każdej zasady, tak i od tej są pewne wyjątki.
W związku z tym rządy centralne lub władze regionalne mają możliwości udzielania takiej pomocy. Odwołują się w tym celu do szczególnych rozporządzeń unijnych albo uzyskują zgodę Komisji Europejskiej w konkretnych, pojedynczych przypadkach. Jak wynika z najnowszego raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na temat pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcom w 2011 roku, firmy uzyskały w tym okresie wsparcie w wysokości 21,4 mld zł. To mniej niż w roku...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta