Jak przegrać wojnę
Polska armia, zgodnie z konstytucją, powinna bronić terytorium kraju, a nie brać udział w egzotycznych ekspedycjach – pisze ekspert w dziedzinie wojskowości.
Historia Sił Zbrojnych RP po 1989 r. to nieprzerwany ciąg następujących po sobie cyklicznie reform i restrukturyzacji pod hasłem „armia mniejsza, ale sprawniejsza". Co w efekcie doprowadziło do utraty przez polskie wojsko zdolności obronnych. Jednak redukcji jednostek bojowych towarzyszył drugi równoległy, ale skierowany w przeciwną stronę proces tworzenia nowych struktur kierowania i dowodzenia. Głównie takich, które w większości przypadków dublowały struktury już istniejące, zwiększając tylko koszty i chaos kompetencyjny. Przykładem może być tutaj chociażby utworzenie w 2003 r. Dowództwa Operacyjnego, które pod względem kompetencji dubluje istniejący już w ramach Sztabu Generalnego Zarząd Planowania Operacyjnego.
Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, proponowana przez Biuro Bezpieczeństwa Narodowego reforma ma oczywiście swoje praktyczne uzasadnienie i jest na pewno potrzebna. Jednak wątpliwości budzi wybrany kierunek zmian oraz jego uzasadnienie. Szef BBN Stanisław Koziej uważa, że głównym argumentem za reformą jest dostosowanie modelu kierowania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi RP do modelu funkcjonującego u naszych sojuszników. Rozumowanie to ma jednak kilka słabych punktów.
Najpierw strategia, potem struktura
Po pierwsze, reforma...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta