Rynek napojów idzie na dietę
Żywność | Polska jest kolejnym krajem w Europie, gdzie Coca-Cola wprowadzi markę Sprite ze stewią. Globalny rynek tego słodzika przekracza już 300 mln dol.
Po raz pierwszy Sprite ze słodzikiem pozyskiwanym z rośliny o nazwie stewia pojawił się w 2012 r. we Francji. Następnie trafił do sklepów m.in. w Irlandii, Wielkiej Brytanii i Belgii, a teraz zaczyna pojawiać się w Polsce. Z czasem zastąpi u nas całkowicie napój słodzony wyłącznie cukrem.
Sprite jest pierwszym napojem gazowanym Coca-Coli w Polsce z zawartością naturalnego słodzika. Dołączy do oferowanego przez nią od ponad roku napoju herbacianego Nestea Green Tea. Tak jak w przypadku Sprita, jego kaloryczność jest o 30 proc. niższa od wersji zawierającej tylko cukier. W sumie na globalnym rynku amerykański koncern ma ponad 30 produktów ze stewią.
Rewolucja pod znakiem stewii zaczęła się na unijnym rynku pod koniec 2011 r. Wtedy to weszły we Wspólnocie przepisy umożliwiające jej wykorzystanie przez branżę spożywczą. Firma badawcza Zenith International szacuje, że w tym roku globalna sprzedaż stewii przekroczy 300 mln dol., czyli ok. 1 mld zł. Do roku 2016 jej wartość ma sięgnąć 490 mln dol.
Dotychczas produkty ze stewią mają znikomy udział w polskim rynku napojów. Od początku roku napój dla dzieci Jupik ze stewią sprzedaje spółka Hoop Polska z grupy Kofola. Dzięki naturalnemu słodzikowi jego kaloryczność spadła o ok. 40 proc.
Od maja 2012 r. stewię zawierają izotoniki 4Move firmy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta