Rodzinne firmy przed zmianą warty
Kadry | Familijne biznesy mogą liczyć na coraz większe wsparcie w sukcesji. Muszą sobie jednak uświadomić jej potrzebę.
Anita Błaszczak
Ponad jedna czwarta właścicieli familijnych biznesów uważa, że proces sukcesji będzie naturalny, spontaniczny, więc nie wymaga żadnych specjalnych przygotowań – wynika z badania, które na przełomie roku przeprowadzono wśród 416 przedstawicieli rodzinnych firm w Polsce w ramach unijnego projektu Kody Wartości. To spore, ale jednak większość przedsiębiorców – a jeszcze częściej ich sukcesorzy – zdaje sobie sprawę, że udana sukcesja wymaga dobrego przygotowania i czasu.
Pomoc eksperta
– Często inicjatywa wychodzi od młodego pokolenia, od dzieci, które są wtedy jednak w trochę niezręcznej sytuacji. Z jednej strony czują, że sukcesja powinna przyspieszyć, natomiast z drugiej nie chcą dać odczuć rodzicom, że powinni oddać im zarządzanie firmą. Dlatego w większym stopniu przydałoby się wsparcie profesjonalnych doradców, coachów, z którego powszechnie korzystają np. firmy rodzinne w Niemczech – podkreśla Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego i lider projektu Kody Wartości, który ma wspierać sukcesję w rodzinnych firmach, przekonując je też do przygotowania zmiany pokoleniowej.
Tym bardziej że w Polsce nie brakuje już specjalistów z doświadczeniem w tej dziedzinie; są firmy doradcze, którym można powierzyć przygotowanie takiej zmiany, kancelarie prawne, które zajmą się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta