Wydatki poniesione podczas przerwy w działalności da się rozliczyć
UPRAWNIENIA | Podatek naliczony z faktur otrzymanych w okresie zawieszenia prowadzenia firmy nie przepadnie. Przedsiębiorca może go wykazać w deklaracjach za odpowiednie okresy złożonych po wznowieniu aktywności.
Ze względu na zły stan zdrowia zawiesiłem działalność gospodarczą na pół roku. Jednak w tym czasie ponosiłem wydatki związane z leasingiem samochodu osobowego oraz najmem lokalu. W okresie zawieszenia działalności nie składałem deklaracji VAT. Od grudnia zamierzam wznowić działalność gospodarczą. Co z fakturami kosztowymi z tego okresu? Czy i kiedy mogę odliczyć z nich VAT? – pyta czytelnik.
Z art. 14a ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej wynika, że przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników, może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Co do zasady w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie może on wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Ma jednak prawo do tego, aby wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Temu celowi służą właśnie wydatki ponoszone na podstawie umów, które zostały zawarte przez przedsiębiorcę jeszcze w czasie prowadzenia działalności gospodarczej, do których należy np. umowa najmu lokalu, umowa leasingu czy umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych.
Zmniejszone obowiązki
Podatnicy, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta