Dziecinne pytania na temat ekonomii
Anna Gabryjelska-Basiuk | Z psychologiem dziecięcym, dyplomowaną psychoterapeutką psychologii procesu, o tym, jak pokazywać dzieciom świat pieniędzy, rozmawia Mateusz Ostrowski.
Rz: Kiedy dzieci zaczynają rozumieć znaczenie pieniędzy?
Anna Gabryjelska-Basiuk: Na początku wartość symbolicznych przedmiotów jest dla dzieci bardzo umowna. Zbierają pieniądze tak jak kamyki czy muszelki. To się zmienia, kiedy dziecko zaczyna rachować, czyli ok. piątego–szóstego roku życia. To taki moment, kiedy dzieci wychodzą ze świata fantazji, gdzie krzesło jest naprawdę statkiem, a podłoga naprawdę oceanem, i zaczynają widzieć, że krzesło to krzesło, a podłoga to podłoga. Gdy zaczynają widzieć rzeczywistość tak jak dorośli, to po pierwsze przeżywają kryzys, a po drugie zaczynają wchodzić w bardziej dojrzałe postrzeganie świata, a co za tym idzie, rozumieć, o co chodzi z pieniędzmi. Wcześniej nie da się tego dzieciom wytłumaczyć, bo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta