Firma to wizytówka przedsiębiorcy
WŁASNY BIZNES | Niektórzy, zanim zarejestrują działalność, mają już pomysł, pod jaką nazwą ją prowadzić. Dla innych wymyślenie nazwy nie jest proste. Niezależnie od tego, tworząc firmę, trzeba przestrzegać kilku zasad.
Michał Kołtuniak
Firma, czyli nazwa przedsiębiorstwa, powinna odpowiadać kilku wytycznym. Powinna być stosunkowo prosta, krótka, tak aby łatwo było ją zapamiętać i powtórzyć, a także zapisać. Musi się dobrze kojarzyć. Ponadto przed jej ostatecznym zarejestrowaniem należy sprawdzić, czy będzie się ją dało wykorzystać w domenie strony internetowej. Może się bowiem okazać, że nazwa, którą sobie wymarzymy, jest już zarezerwowana. W takim wypadku może jeszcze istnieć sposobność jej odkupienia. Wszystko zależy oczywiście od dotychczasowego użytkownika. To samo dotyczy dostępności danego słowa w popularnych serwisach społecznościowych.
Ponadto nie zawsze da się zrealizować dowolny pomysł na nazwanie działalności. Istnieją bowiem przepisy, które wskazują, jak firma powinna być określona. Dowolność może też ograniczyć prawo antymonopolowe. Dlatego, jeżeli ktoś uważa, że dobór nazwy (firmy) własnego przedsiębiorstwa, jest wyłącznie jego sprawą, jest w błędzie. Istnieje wiele przepisów szczególnych, które zabraniają używania w nazwie konkretnych słów lub zwrotów, jak i takich, które wskazują, co musi obligatoryjnie zawierać.
Słowa zastrzeżone
Przykładowo pewne słowa mogą być użyte w nazwie tylko po spełnieniu przez...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta