Wódka oddaje pole whisky
Krzysztof Michalski | Wyższa akcyza uderzyła już w rynek alkoholi – mówi szef Diageo Polska.
Rz: Czy zrealizował się już czarny scenariusz, którego po podwyżce akcyzy na mocne alkohole o 15 proc., spodziewała się branża spirytusowa?
Krzysztof Michalski: Jeszcze do niedawna, szczególnie w segmencie tradycyjnym, czyli małych sklepach z alkoholem, na który przypada nadal dwie trzecie sprzedaży wódki z Polsce, pojawiały się alkohole ze starymi znakami akcyzy. A to oznacza, że nie udało się wyprzedać dużych zapasów zrobionych pod koniec ubiegłego roku, tuż przed wejściem w życie wyższej akcyzy od 1 stycznia 2014 roku. Nie wszyscy dystrybutorzy podnieśli także od razu ceny, a to powoduje, że na rynku panuje duża niepewność.
O ile może w takim razie spaść sprzedaż wódki w 2014 r.?
Według dostępnych danych firmy Nielsen w pierwszym półroczu 2014 r. sprzedaż detaliczna wódki zmalała w ujęciu ilościowym o 3,8 proc. Wartościowo wzrosła jednak o 2,6 proc., co jest związane z podwyżką akcyzy i większą sprzedażą mniejszych opakowań. Zgodnie z prognozami branży oraz niezależnych ekspertów, w całym 2014 roku Polacy mogą kupić o 5–10 proc. wódki mniej niż przed rokiem. To oznacza, że będzie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta