Ile odpowiedzialności sprzedawcy
HANDEL | W dniu wejścia w życie nowej ustawy o prawach konsumenta, czyli 25 grudnia 2014 roku, zmieniły się także regulacje związane z odpowiedzialnością sprzedawcy za wady rzeczy. Jakie one są obecnie?
Ustawodawca uznał bowiem, że przy okazji zmiany przepisów konsumenckich dokona w tym samym czasie modyfikacji zasad odpowiedzialności sprzedawcy, tak aby oba te unormowania mogły jednocześnie znaleźć zastosowanie. Jakie są zmiany dotyczące rękojmi za wady fizyczne rzeczy.
W jednym kodeksie
Przepisy o odpowiedzialności sprzedawcy tradycyjnie zawarte były w kodeksie cywilnym w postaci regulacji związanych z rękojmią za wady oraz gwarancją. Należy w tym miejscu przypomnieć, że od 2002 roku część tych przepisów objęta była ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i zmianie kodeksu cywilnego, a zatem znajdowały się one poza kodeksem. Rozdzielenie tych regulacji w dwóch odrębnych aktach prawnych skutkowało niejednokrotnie problemami z ich praktycznym stosowaniem. Obecnie, tj. od 25 grudnia 2014 roku, wszystkie regulacje dotyczące odpowiedzialności za wady rzeczy ujęte zostały w kodeksie cywilnym, wspomniana zaś powyżej ustawa przestała obowiązywać. Należy jednak pamiętać, że pomimo ujednolicenia przepisów zachowano do pewnego stopnia odrębność unormowań dotyczących uprawnień konsumenta.
Kiedy uznać wadę
Przechodząc do konkretów, omawiane zmiany mają charakter fundamentalny. W przypadku rękojmi zmienia się bowiem już sama definicja wady fizycznej rzeczy. I tak, zgodnie z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta