Nie o każdej akcji reklamowej trzeba poinformować w PIT-8C
Jeżeli spółka wręczy osobie fizycznej promujące firmę gadżety o wartości do 200 zł, to nie musi ich wykazywać w dokumentacji przekazywanej do końca lutego do urzędu skarbowego i świadczeniobiorcy.
ABC spółka z o.o. prowadzi skład budowlany. W celach promocyjnych zamierza przekazać prezenty o wartości ok. 200 zł klientom indywidualnym realizującym zakupy powyżej kwoty 1000 zł. Prezentami mają być towary spoza oferty handlowej spółki, np. kosmetyki, kalendarze, książki itd. Przekazywane prezenty nie są nagrodami w loteriach, konkursach, grach ani w sprzedaży premiowej. Czy przekazanie tych upominków wiąże się z jakimiś obowiązkami płatnika i czy istnieje możliwość ich zminimalizowania? – pyta czytelnik.
Aby ustalić, jakie obowiązki ciążą na spółce ABC, trzeba ustalić, do jakiego źródła przychodów należy zaliczyć świadczenia otrzymane przez beneficjentów.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prezenty mają otrzymać klienci indywidualni, a więc osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (ewentualnie, jeżeli prowadzą taką działalność, to nabycie następuje nie w jej ramach, lecz na cele osobiste). Zakładając, że osoby te nie prowadzą działalności gospodarczej, uzyskane przez nie świadczenia należy zakwalifikować do tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT >patrz ramka.
Komu i w jakim terminie
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta