Sieć nie wie, co to granice państw
handel online | Teraz jest najlepszy moment, by wejść z ofertą swojego sklepu internetowego na inne rynki – radzą eksperci.
michał duszczyk
Z początkiem roku w Polsce weszła w życie nowa ustawa o prawach konsumentów, która ujednolica przepisy i zasady zakupów w sieci na terenie całej Unii Europejskiej. W efekcie e-klienci mają dziś takie same prawa w każdym kraju Wspólnoty, a sklepy – takie same obowiązki.
– To doskonała okazja dla rodzimych sprzedawców na ekspansję na rynki UE – przekonuje Justyna Skorupska, prezes Symcore i przewodnicząca Rady Izby Gospodarki Elektronicznej.
Ekspansja może być bezbolesna – nie trzeba bowiem z reguły poznawać specyficznych regulacji obowiązujących w poszczególnych krajach, bo kluczowe zasady e-obrotu są takie same. Mimo to wyjście z ofertą poza Polskę wymaga przygotowań. Jest jednak o co walczyć, bo – jak podaje firma badawcza Nielsen – wartość handlu transgranicznego w 2018 r. może globalnie wzrosnąć do nawet 308 mld dol.
Poznaj przyzwyczajenia zagranicznych klientów
– W 2006 roku w Polsce działało ponad 2 tys. e-sklepów. Dziś jest ponad 20 tys. Choć rynek jeszcze się nie nasycił, to według prognoz ich liczba będzie spadać. Wyjście za granicę wkrótce stanie się koniecznością – mówi Izabela Wiśniewska, ekspert Fundacji im. Lesława Pagi. Jej zdaniem ekspansja może przynieść wiele korzyści.
– Szwecja i kraje Grupy Wyszehradzkiej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta