Przepisy się zmieniły, wątpliwości pozostały
Wydawało się, że od 1 stycznia 2015 r. wątpliwości zostały wyeliminowane. Ustawodawca wprowadził zmiany w regulacjach ustawy o PIT, jednoznacznie wskazując, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług.
Od 1 stycznia 2015 r. zmienił się art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Zaczął także obowiązywać nowy przepis dotyczący opodatkowania nagród przyznanych w promocji. Chodzi tu o art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o PIT wprowadzający 19-proc. podatek od świadczeń otrzymanych od banków, SKOK lub innych instytucji finansowych w związku z promocjami oferowanymi przez te podmioty. Wprowadzenie tego przepisu, chociaż miało na celu uproszczenie regulacji i usunięcie wątpliwości związanych z akcjami promocyjnymi organizowanymi przez instytucje finansowe (tak przynajmniej wskazywano w uzasadnieniu projektu ustawy zmieniającej), spowodowało, że pojawiły się nowe pytania, na które podatnicy zaczęli szukać odpowiedzi, występując o wydanie interpretacji indywidualnych.
Dominujący pogląd
We wnioskach o interpretację podkreślano, że skoro ustawodawca nie zastrzegł w art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o PIT, że 19-proc. podatek dotyczy także nagród wydawanych w sprzedaży premiowej, ani też nie wprowadzono żadnego zastrzeżenia do przepisów o sprzedaży premiowej, to należy przyjąć, że przepisy dotyczące sprzedaży premiowej są przepisami szczególnymi. Z takim stanowiskiem podatników fiskus zasadniczo się zgadza. Dominujący stał się pogląd, zgodnie z którym regulacje dotyczące sprzedaży premiowej (a więc zarówno zwolnienie dla nagrody o jednorazowej wartości do kwoty 760 zł –...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta