Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Osobisty dziennik pisany kamerą

23 lipca 2016 | Plus Minus | Barbara Hollender
Z Giuseppe Sanfelice w „Pokoju syna” (2001)
źródło: materiały prasowe
Z Giuseppe Sanfelice w „Pokoju syna” (2001)
Nanni Moretti jako psychoanalityk w filmie „Habemus papam” (2011)
źródło: materiały prasowe
Nanni Moretti jako psychoanalityk w filmie „Habemus papam” (2011)
Jako Nanni z synem w filmie „Kwiecień” (1998)
źródło: materiały prasowe
Jako Nanni z synem w filmie „Kwiecień” (1998)

Nanni Moretti, honorowy gość tegorocznego festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu, nigdy nie szedł łatwą drogą. Nie jest twórcą do wynajęcia, sam sobie pisze scenariusze, zawsze też gra w swoich filmach.

Gdyby ktoś pozwolił mi zabrać ze sobą tylko jeden film na bezludną wyspę, chyba poprosiłabym o „Pokój syna". Nanni Moretti zamknął w nim wszystko: miłość, lęki, rozpacz, śmierć, tęsknotę, pean na cześć życia.

Wygląda wciąż jak student z lat 70. Sweter, wystający spod niego kołnierzyk koszuli w tym samym kolorze. Szczupła sylwetka, uśmiech. Jakby czas się zatrzymał. Tylko w jego brodzie jest coraz więcej siwych włosów. 63-letni włoski artysta w nastawionym na masową widownię kinie końca ubiegłego wieku nie wyrzekł się swojego inteligenckiego, analitycznego spojrzenia na świat. I tak już zostało.

– Pamiętam, gdy w 1972 roku zdałem maturę, kolega spytał, co będę dalej robił – wspomina. – Odpowiedziałem, że kino. „Chcesz być reżyserem?" – dopytywał. „Tak. I aktorem" – przyznałem szczerze, wstydząc się własnej zachłanności. A potem chyba wprawiałem w zakłopotanie reżyserów, którzy na początku mojej drogi zatrudniali mnie jako asystenta. Bo zawsze ich prosiłem, czy nie mogliby mnie obsadzić w jakimś drobnym epizodzie.

Tworzy kino autorskie. – Nie zapisuję w filmach wyłącznie własnego życia. Coś tam też wymyślam – mówi, ale tak naprawdę wiadomo, że jego obrazy są bardzo osobiste.

Nanni Moretti ma na europejskim rynku filmowym silną pozycję. Choć jego filmy są skromne, ze swoimi nagrodami z Cannes, Wenecji czy Berlina zajmuje we włoskim kinie miejsce,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10504

Wydanie: 10504

Zamów abonament