Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Hopper w Rzymie i w kinie

28 stycznia 2017 | Plus Minus | Monika Małkowska
Nocne jastrzębie (Nighthawks), 1942
źródło: Wikipedia
Nocne jastrzębie (Nighthawks), 1942
„Pokój w lecie” (1946)
źródło: Rzeczpospolita
„Pokój w lecie” (1946)
„Światło słoneczne na piętrze” (1960)
źródło: Rzeczpospolita
„Światło słoneczne na piętrze” (1960)
„Soir bleu” (Błękitny wieczór), 1914
źródło: Rzeczpospolita
„Soir bleu” (Błękitny wieczór), 1914
„Le Bistro” (1909)
źródło: Complesso del Vittoriano dzięki uprzejmości Whitney Museum of American Art
„Le Bistro” (1909)

Bohaterki obrazów pana H. są więźniami własnych strachów, natręctw, upokorzeń. Czy budzą sympatię? Niekoniecznie.

Alfred Hitchcock, Terrence Malik, Michelangelo Antonioni, Wim Wenders, David Lynch, Ari Kaurismäki, Andrzej Wajda – to tylko niektórzy mistrzowie kina, których zainspirowało malarstwo Edwarda Hoppera. Przypominająca go wystawa w rzymskim Complesso del Vittoriano (do 12 lutego 2017 r.) sprowokowała mnie do tropienia związków amerykańskiego twórcy z dziewiątą muzą. Oraz do rozważań o fenomenie jego stylu i koncepcji.

Tę prezentację można potraktować w kategorii symbolu: oto Stary Świat padł do nóg przybysza zza oceanu. Dowodem – oddanie czy wręcz poddanie najbardziej prestiżowego miejsca w sercu Rzymu Amerykaninowi. Wystawę Edwarda Hoppera ulokowano na Kapitolu, w budynku pomniku wzniesionym na cześć Wiktora Emanuela II, pierwszego króla zjednoczonych Włoch. Il Vittoriano, gigantyczny kompleks urbanistyczny z początku XX wieku (inauguracja – 1911), zwany jest także Ołtarzem Ojczyzny. Tamże, w zachodnim skrzydle, organizowane są pokazy artystów prawdziwie zasłużonych dla światowej sztuki.

Niewątpliwie Hopper zasługuje na przyjęcie do międzynarodowego Panteonu, ale „okoliczności przyrody" (i historii) dodają wydarzeniu pikanterii.

Po pierwsze, mistrz Edward zaliczany jest do nurtu realizmu amerykańskiego, jednego z pierwszych rdzennie tamtejszych kierunków, zapoczątkowanych przed I wojną, a reaktywowanych i rozkwitłych po krachu na giełdzie Roku...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10661

Wydanie: 10661

Zamów abonament