Branża AGD napędza rozwój europejskiej gospodarki
Przy produkcji sprzętu AGD w Europie pracuje bezpośrednio już 209 tys. osób. Roczna sprzedaż takich produktów to 125 mln sztuk małego oraz 100 mln sztuk dużego sprzętu AGD i w kolejnych latach systematycznie się zwiększa. piotr mazurkiewicz
Europa jest drugim po Chinach rynkiem produkcji i sprzedaży sprzętu AGD na świecie. Nasz kontynent ma też wieloletnie tradycje w tym przemyśle. Szereg marek działa na nim od wielu dekad, ale powstają też nowe szyldy.
Wiele marek z sukcesami podbija rynki pozaeuropejskie, jak choćby Electrolux, Bosch, Siemens. Jednak jest to branża z racji specyfiki produkcji skupiona raczej na rynku, na którym działają zakłady.
– AGD to generalnie duże gabaryty, koszty transportu są podstawową barierą dla eksportu sprzętu między kontynentami – mówi jeden z producentów.
Eksport zyskuje
Jednak w globalnej gospodarce towary przepływają na coraz większe odległości, a konkurenci, zwłaszcza z Azji, rywalizują z europejskimi markami. Organizacja producentów AGD CECED Polska podaje, że 75 proc. eksportu dużego sprzętu AGD produkowanego w Europie odbywa się na tym kontynencie. Na Starym Kontynencie zostaje również 80 proc. produkowanego tu małego sprzętu AGD.
Już od ośmiu lat największym producentem AGD na świecie jest chiński Haier. Z raportu firmy Euromonitor International wynika, że udział Haiera w sprzedaży detalicznej AGD w 2016 r. wyniósł 10,3 proc.
– Cieszę się, że nasze wysiłki nagradzane są nie tylko w dziedzinie badań i rozwoju oraz designu, ale także...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta