Najpierw badania naukowe, potem zakup produktów
Tryb partnerstwa innowacyjnego został przewidziany w prawie unijnym w odpowiedzi na zapotrzebowanie instytucji zamawiających pochodzących ze wszystkich krajów UE, które dostrzegały potrzebę uregulowania procesu łączącego w sobie etap badań i rozwoju z późniejszą komercjalizacją ich wyników.
Nowelizacja Prawa zamówień publicznych z 22 czerwca 2016 r. wprowadziła nową procedurę udzielania zamówień publicznych – partnerstwo innowacyjne.
Ten nowy tryb obejmuje dwa zasadnicze elementy, które dotychczas nie były łączone w ramach jednego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego:
- przeprowadzenie przez wykonawców etapu badań i rozwoju dotyczących innowacyjnego produktu, odpowiadającego potrzebom zamawiającego oraz
- zakup określonej ilości takich innowacyjnych produktów przez zamawiającego.
Partnerstwo innowacyjne jest zatem doskonałym narzędziem umożliwiającym łączenie w jednym procesie potencjału zamawiających, świata nauki i przedsiębiorców.
Jeśli innowacje mają się stać jednym z kół zamachowych naszej gospodarki, to jednym z inicjatorów projektów innowacyjnych mogą być zamawiający dysponujący znaczącymi środkami publicznymi. Taki był również cel projektodawcy zmian do Prawa zamówień publicznych, na co wskazuje uzasadnieniu do projektu nowelizacji z 22 czerwca 2016.
Dla kogo nowe rozwiązania
Partnerstwo innowacyjne jest skierowane przede wszystkim do zamawiających poszukujących nowych, niedostępnych na rynku rozwiązań lub rozwiązań wprowadzających znaczne udoskonalenia w produktach lub procesach już istniejących. Jest to istotny element, ponieważ ze swej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta