Jakie koszty transportu i ubezpieczenia oraz jaki podział ryzyka przy dostawach morskich
Formuła handlowa CIF należy do tzw. dwupunktowych. Oznacza to obowiązek organizacji transportu i poniesienia jego kosztów przez sprzedającego aż do miejsca docelowego, ale przy przejściu ryzyka utraty lub uszkodzenia ładunku na kupującego już z chwilą umieszczenia towaru na statku w porcie załadunku. Michał Kołtuniak
Reguły handlowe Incoterms ułatwiają przedsiębiorcom zawieranie kontraktów, w szczególności tych, które opierają się na sprzedaży towarów i przewidują ich transport. Niezależnie od wielu innych istotnych elementów takiego kontraktu, do których można zaliczyć np. negocjacje w sprawie:
* ceny,
* warunków i terminu płatności,
* warunków gwarancji,
* wyboru prawa właściwego,
* sposobów rozstrzygania sporów,
* rewizji lub waloryzacji ceny,
* brzmienia klauzuli siły wyższej,
Równie ważne może być ustalenie tego, kto i do jakiego miejsca ma dowieźć towar – przedmiot kontraktu. Kto i jak ma go opakować, kto ubezpieczyć. Równie ważne będzie ustalenie, która strona ponosi ryzyko przypadkowej utraty lub uszkodzenia ładunku (kradzież, pożar, uszkodzenie w trakcie załadunku, wyładunku, manewrowania, wypadek pojazdu używanego do przewozu, itp.). Wreszcie, uwzględniając przypadek handlu międzynarodowego, ważne będzie doprecyzowanie tego, kto odpowiada za odprawy celne (w eksporcie, a następnie w imporcie), a także – o ile byłoby wymagane – za uzyskanie stosownych pozwoleń lub licencji na eksport/import. Warto sobie uświadomić, że brak możliwości uzyskania takich dokumentów może oznaczać, że jedna ze stron kontraktu nie będzie w stanie wywiązać się z niego, co wcale może jej nie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta