Fuzjomania akademicka Czy polskie uczelnie powinny się łączyć?
| Konsolidacje w szkolnictwie wyższym wyrazem radykalnej polityki publicznej. Prof. dr hab. Łukasz Sułkowski prezes Public Consulting Group Polska oraz pracownik naukowy Uniwersytetu Jagiellońskiego i Społecznej Akademii Nauk
W wielu krajach systemy nauki i szkolnictwa wyższego są zorientowane na zwiększanie potencjału modernizacyjnego społeczeństw oraz mają stanowić koło zamachowe gospodarek zorientowanych na wiedzę. W światowej literaturze przedmiotu ugruntowana jest opinia, że jakość nauki i systemu edukacyjnego decyduje o pozycji konkurencyjnej kraju. Do tej pory w Polsce świadomość znaczenia uczelni była dość ograniczona, o czym świadczą względnie niskie nakłady przeznaczane na kształcenie oraz nieliczne reformy strukturalne. Jedną z dróg radykalnej reformy może być wzmocnienie i stymulacja procesów konsolidacyjnych oraz restrukturyzacyjnych, poprzez stworzenie mechanizmów prawnych, finansowych i operacyjnych, ułatwiających uczelniom podejmowanie projektów głębokich zmian. Fuzje uczelni pozwalają na uzyskanie odpowiedniej „masy krytycznej" i „ekonomii skali" w badaniach oraz edukacji. Dzięki połączeniom uczelni często wzrastają ich prestiż i pozycja międzynarodowa. Wydaje się, że szanse na wzmocnienie procesów konsolidacyjnych w polskim szkolnictwie wyższym zwiększy obecna propozycja zmian legislacyjnych.
Fuzje uczelni na świecie
Fuzje uczelni są coraz bardziej rozpowszechnionym fenomenem na całym świecie, zarówno w grupie uczelni prywatnych, jak i publicznych. Do konsolidacji uczelni niepublicznych dochodzi najczęściej z inicjatywy samych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta